VDAB - Hoe begeleidt de VDAB je?
Als je een werkloosheidsuitkering ontvangt, heb je een aantal plichten. Eén daarvan is meewerken aan de begeleiding die de VDAB je biedt in je zoektocht naar werk.
- 1. ‘Je account’, je online begeleiding bij de VDAB
- 2. Je telefonische begeleiding bij de VDAB
- 3. Je persoonlijke begeleiding bij de VDAB
De VDAB laat je meer zelf doen van thuis uit: online via je computer of smartphone én telefonisch. Je moet dus minder naar een VDAB-kantoor komen om vanalles te regelen. Voor wie er nood aan heeft, blijft een persoonlijke begeleiding in een VDAB-kantoor wel steeds mogelijk (op afspraak).
1. ‘Je account’, je online begeleiding bij de VDAB
Om recht te hebben op een uitkering schrijf je je in op www.vdab.be. Je registreert je dan meteen via je VDAB-account als werkzoekende. Dat is je persoonlijke online dossier bij de VDAB.
Wat kan je er verder mee?
- Vacatures zoeken die op de VDAB-website staan.
- Instellen wat voor job je zoekt en nieuwe vacatures via mail toegestuurd krijgen.
- Je lopende sollicitaties bewaren en opvolgen.
De VDAB gebruikt je online account ook voor je begeleiding.
- Staan er opdrachten in je online account? Dan moet je deze binnen de maand uitvoeren.
- Volg ook alle online tips en jobsuggesties op.
- Werk je niet of onvoldoende in online dossier? Dan zal de VDAB je sneller telefonisch contacteren en persoonlijk gaan begeleiden.
Wil je (beter) met de VDAB-site leren werken?
Volg dan een sessie: aan de slag met VDAB.be bij onze ABVV-loopbaanconsulenten.
2. Je telefonische begeleiding bij de VDAB
Het gratis VDAB-nummer 0800 30 700 is je direct contact met de VDAB.
- Binnen de 2 weken na je inschrijving moet je het gratis VDAB-nummer bellen om je zoektocht naar werk te bespreken.
- Dit verschijnt ook als opdracht in ‘Je account’.
- Bel je niet zelf? Dan zal de VDAB je bellen.
- Minstens om de 3 maanden zal de VDAB je opnieuw bellen voor een opvolgingsgesprek.
- Ondervind je problemen of heb je vragen: wacht dan niet, maar bel zelf naar het gratis VDAB-nummer of stel je vraag online.
5 tips voor een goed telefonisch contact met de VDAB
- Kijk je telefoonnummer na in ‘je account’. Verandert je telefoonnummer, pas dit dan direct aan. Zorg dat je telefonisch bereikbaar bent op dit nummer.
- Je belt beter zelf naar de VDAB. De VDAB nodigt je uit om zelf te bellen. Doe dit ook. Zo kies jij een moment waarop je voldoende tijd hebt en het rustig is om dit gesprek te voeren. Je kan je ook beter voorbereiden.
- Bereid je goed voor op een telefoongesprek met de VDAB. Dit doe je via de digitale opdrachten in online VDAB-account. Kijk de jobsuggesties na en bespreek met de VDAB-bemiddelaar of deze aansluiten bij de jobs die jij wenst.
- Belt de VDAB op een ongelegen moment? Vraag of je mag terugbellen (dit is gratis).
- Zie je dat je een gemiste oproep hebt? Luister dan naar je voicemail. Was het de VDAB? Bel hen dan zeker terug!
3. Je persoonlijke begeleiding bij de VDAB
De VDAB kan na een telefonisch opvolgingsgesprek beslissen om een persoonlijke begeleiding voor jou op te starten. Die persoonlijke begeleiding gebeurt bij de VDAB zelf, of bij één van haar partners.
Wanneer wordt een persoonlijke begeleiding opgestart?
- Je geeft zelf aan dat je persoonlijke hulp nodig hebt.
- Je werkt weinig of niet met je online account.
- Je ervaart problemen in je zoektocht naar werk.
- Je weet niet welke jobs bij je passen.
- Je wil graag een opleiding volgen.
- Je bent langer dan 9 maanden werkzoekend.
- Je solliciteert onvoldoende.
Persoonlijke begeleiding via Skype
Kan je vlot overweg met Skype? Dan kan je de VDAB vragen om een Skype-afspraak met je in te plannen. Zo bespaar je verplaatsingstijd en -kosten.
Lees ook
- Je inschrijven als werkzoekende. Wat daarna?
(Je rechten in je loopbaan - Werkloos, wat nu?) - VDAB - 10 tips voor een goed gebruik van je account op VDAB.be
(Je rechten in je loopbaan - Werkloos, wat nu?) - VDAB - Hoe controleert de VDAB je?
(Je rechten in je loopbaan - Werkloos, wat nu?)